V posledních měsících jsme se ponořili do světa skandinávského nábytku. Hledali jsme, renovovali a znovu oživovali klenoty tohoto designového stylu. Skandinávský nábytek má bohatou historii a design, který si získal srdce mnoha milovníků estetiky a funkcionality po celém světě.
Historie skandinávského designu
Pět skandinávských zemí je politicky, ekonomicky i etnicky poměrně jednotných. V otázce designu má však každá země jedinečně odlišný charakter. Ačkoli zde existuje mnoho stylistický rozdílů, hlavním a neodmyslitelným rysem skandinávských národů, je všestranná praktičnost. Hlavní myšlenkou skandinávského designu je harmonický soulad funkce a formy.
Teakový arbor a křeslo s podnožkou Rag, které navrhl pro firmu Schiang dánský designér Bernt Petersen. Fotografie Dita Havránková
Severská úcta k přírodě a řemeslné tradici
Severské prostředí a drsné podnebí vytváří hlavní inspiraci pro nalezení rovnováhy mezi člověkem a přírodou. Dlouholetá tradice řemeslné výroby a lidového umění dokládá empatii k materiálům a snaze oživit běžné věci přirozenou krásou.
Skandinávské řemeslné dovednosti získaly během 20. století dominantní vliv na obecný vývoj moderního designu. Jako reakci na potřeby poválečné západní Evropy, začaly vznikat cenově dostupné, praktické a krásné předměty dedikované střední vrstvě společnosti.
Podstatou skandinávského designu je především obohacení každodenního života, nikoli pouhá signalizace společenského postavení či statusu. Je založen na principu přirozené minimalizace odpadu s cílem snížení environmentálního dopadu. V důsledku toho se umělci vymezují od okázalosti vysokého stylu a upřednostňují decentní až minimalistický přístup při vytváření útulných prostorů, kde je klíčovým faktorem výběr kvalitních materiálů a dovedné řemeslné zpracování.
Vliv Bauhausu a funkcionalismu na dánský nábytek
Dánský design je jedinečný tím, jak umělci přejímají inspiraci z různých uměleckých směrů a vytvářejí originální díla s vlastním regionálním charakterem. Přímý vliv na tvorbu nábytku 20. století v Dánsku, který lze spatřovat v jednoduché eleganci funkcionalismu, je vázán na německou výtvarnou školu Bauhaus. Ze základních hodnot této školy vychází také tvorba dánského designera Kaarema Klinta, který svým průkopnickým výzkumem antropometrie, využitím materiálů vysoké kvality, a důrazem na funkčnost a řemeslné zpracování, přispěl ve 20. letech 20. století k vývoji dánského designu. Následující generace včetně Børge Mogensena a Hanse Wegnera pokračovala v zásadách Klinta a navázala na moderní přepracování lidového nábytku.
Dlouholetá tradice “Dobrého designu” je jedno z nejdůležitějších odvětví v Dánsku. Formální a funkční čistota společně s nadčasovostí v otázkách přístupu k životnímu prostředí je v současné době důležitější více než kdy dřív.
Dřevěný policový systém z produkce dánské firmy Domino Møbler. Fotografie Dita Havránková
Vztah finského designu k přírodě
Na základě blízkému spojení s přírodou si Finové vytvořili specifický přístup k designu, založeného na přirozené úctě k organickým materiálům. Základním zdrojem inspirace se stal finský pojem Sisu, který znamená vytrvalost, odvahu a vůli k úspěchu nehledě na množství překážek. V oblasti užitého umění se projevuje jako vytrvalost v hledání rovnováhy mezi formou, funkcí a materiálem.
Od třicátých let dvacátého století přinesl finský designer Alvar Aalto nový pohled na funkcionalismus a na jeho základě se odklonil od strohé estetiky Bauhausu. Do své tvorby začlenil organické formy a přírodní materiály vycházející z charakteru finské krajiny. Společně s umělcem Arttuem Brummerem položili základy pro vývoj skandinávského poválečného designu.
Spojení čisté funkce a formy, znalost starých řemeslných tradic a respekt k materiálům, propojení s přírodou, slouží jako inspirace pro další národy v oblasti designu.
Kožené křeslo Peem, konferenční stolek Sika Møbler a podlahová lampa ÚLUV z produkce Nanovo. Fotografie Dita Havránková
Sociální důraz švédského designu
Vliv státního náboženství Švédska, evangelického luterásnství, je patrný v čistotě, funkčnosti a sociálním důrazu švédského designu. V podobném duchu byla v roce 1943 založena firma IKEA s cílem poskytovat nižším vrstvám společnosti cenově dostupný a zároveň esteticky hodnotný nábytek.
Tradiční principy skandinávského designu jsou dnes ve Švédsku kombinované s konceptuálním přístupem, který přináší nové podněty , jež byly původně věnovány pouze volnému umění. Dle významného švédského pedagoga v oblasti designu Viktora Papaneka: "Udržitelnost života na této planetě můžeme podpořit nebo ztížit prostřednictvím designu a používání předmětů, které vyrábíme. Etický design musí být šetrný k životnímu prostředí a ekologii Země. Musí být v lidském měřítku; musí být humánní; musí být zakotven v sociální odpovědnosti."
Sekretář s psací deskou podle návrhu Egona Ostergaarda a houpací křeslo inspirované designem Leny Larsson a Ilmary Tapiovaary. Fotografie Dita Havránková
Norský přístup k udržitelnosti
Základním pilířem norského designu je neuvěřitelně bohatá a osobitá kultura lidového umění. Tradiční vzory a motivy byly inspirovány uměleckými představami Vikingů a severských Laponců, ale také bohatou paletou barev a tvarů přírody.
Norsko je zemí, která v otázce designu nejintenzivněji pracuje na vývoji udržitelných řešení za cílem snížení dopadu na životní prostředí. Výrobky spojují řemeslné zpracování se zájmem o zjednodušení, funkčnost a estetiku.
Konferenční stolek Hans J. Wegner a dřevěná panenka od Antonína Hepnara. Fotografie Dita Havránková
Seznam produktů ze série skandinávského nábytku:
Dřevěný policový systém Domino
Dřevěný policový systém z šedesátých let z produkce dánské firmy Domino Møbler, jedním z významných výrobců dánského modernistického nábytku, který kombinuje minimalistické linie s přírodním dřevem.
Dřevěné křeslo s podnožkou Rag
Původní dřevěné křeslo s podnožkou Rag, které kolem roku 1965 navrhl pro firmu Schiang dánský designér Bernt Petersen. Skládají se z dřevěné konstrukce z s dubového masivu a polštářů, které jsou na konstrukci volně položené.
Stolek Hans J. Wegner
Dřevěný stolek z šedesátých let, který pro dánského výrobce nábytku Andreas Tuck navrhnul designer Hans J. Wegner. Andreas Tuck byl výrobce nábytku, který proslavil moderní dánský nábytkový design spoluprací s předními dánskými návrháři.
Teakový arbor
Dřevěný arbor s širokými uzamykatelnými šuplíky. Arbor je kompletně vyroben z dřevotřísky, které je dýhováno teakovým dřevem. MInimalistický design v kombinaci s přírodním dřevem a kvalitními detaily, jako jsou například dřevěné ručky tohoto arboru, je typický pro dánský modernistický nábytek z poloviny dvacátého století.
Konferenční stolek Sika Møbler
Konferenční stolek s pavoučíma nohama, který v sedmdesátých letech vyrobil dánský výrobce Sika Møbler. Jedná se o stůl vyrobený v modernistickém dánském stylu, který kombinuje minimalistické linie s kvalitním přírodním dřevem.
Psací stůl Jesper International
Dřevěný psací stůl z šedesátých let vyrobený v Dánsku výrobcem Jesper International. Jedná se o stůl vyrobený v modernistickém dánském stylu, který kombinuje minimalistické linie s kvalitním přírodním dřevem.
Pohovka a křeslo FORM 75
Třímístná pohovka s křeslem FORM 75 vyrobeya v dánsku v sedmdesátých letech společností Hadsten Møbelfabrik. Rám pohovky a křesla je vyroben z teakového masivního dřeva. Svými tvary a stylem připomíná empírový nábytek.
Kožené křeslo PeeM
Kožené křeslo, které bylo vyrobeno v sedmdesátých letech finskou firmou PeeM pro československý trh a distribuováno výhradně sítí obchodů Tuzex. Ve své době se jednalo o nadstandardní zboží, a proto jsou tato křesla často dochována ve velmi dobrém stavu.
Houpací křeslo
Houpací křeslo vyrobené ve Finsku v šedesátých letech minulého století. Křesla je inspirováno designem Leny Larsson a Ilmary Tapiovaary.
Kožená pohovka
Kožená trojmístná pohovka ze sedmdesátých let. Pohovka je čalouněna pravou kůží v rezavém odstínu, který je typický pro prosluněné interiéry sedmdesátých let, které se nesly v duchu teplých odstínů.
Kožené křeslo
Kožené křeslo ze sedmdesátých let. Robustní a pohodlná konstrukce křesla je nesena nízkými nožičkami. Křeslo je čalouněno pravou kůží v rezavém odstínu, který je typický pro prosluněné interiéry sedmdesátých let, které se nesly v duchu teplých odstínů.
Sekretář s psací deskou
Dřevěný sekretář s výsuvnou psací deskou. Sekretář byl vyrobený v šedesátých letech ve Švédsku podle návrhu Egona Ostergaarda pro výrobce Bröderna Gustafssons.
Křeslo Siesta
Kožené křeslo z šedesátých let, které navrhl norský návrhář Ingmar Relling pro firmu Westnofa. Ingmar Relling byl norský architekt a designér, který je považován za ikonu skandinávského designu. Svůj nábytek navrhoval tak, aby byl především dobře ergonomicky tvarovaný. Kladl důraz na ekologii a návrhy promýšlel tak, aby byly dobře opravitelné.