Architektura a design 70. a 80. let

Nanovo se zrodilo z obdivu ke kvalitní architektuře a designu se špetkou sentimentu. Vzpomínám, jak jsme chodili obdivovat budovu hotelu Praha. Pamatuji si jak jsme poprvé vyrazili na filmový festival do Karlových Varů a se zatajeným dechem jsme procházeli interiérem Hotelu Thermal. Užívali jsme si jedinečného výhledu z venkovního hotelového bazénu. Ostatně tvůrci Thermalu, Věra a Vladimír Machoninovi mají svoji vilu v Praze na Strahově, kde jsme s Adamem vyrůstali. 

V sedmdesátých a osmdesátých letech vznikaly ve výjimečných případech opravdu unikátní stavby v komplexním pojetí. Na návrhu spolupracoval celý tým, nebo ateliér, který vytvořil stavbu včetně interiéru, doplňků a třeba i navigačního systému. Například v hotelu Praha, kde orientační systém navrhl významný československý grafik Jiří Rathouský. Architekti nenavrhovali pouze budovu, ale celé komplexní umělecké dílo (tzv. Gesamtkunstwerk). 

S radostí Vám představujeme výběr nejoriginálnějšího nábytku a doplňků z tohoto období, které vytvořili českoslovenští architekti a designéři pro projekty u nás i v zahraničí.

NÁBYTEK ARCHITEKTŮ


Návrh interiéru československé ambasády ve Stockholmu od Jana Bočana

Několik kusů nábytku z naší sbírky navrhli přímo architekti do svých budov. Mezi ně patří Jan Bočan, který byl hlavním architektem pro stavbu československé ambasády ve Stockholmu, Karel Prager, který do několika svých budovu navrhoval nábytek, nebo manželé Machoninovi, kteří jedinečným způsobem spojili architekturu s interiérem v Hotelu Thermal. 

 

Křeslo z Hotelu Thermal, návrh Věra a Vladimír Machoninovi

Ikonické klubové křeslo navržené jako součást interiéru Hotelu Thermal v Karlových Varech od architektů Věry a Vladimíra Machoninových. Manželská dvojice architektů navrhla kromě Hotelu Thermal například budovu obchodního domu Kotva, budovu velvyslanectví v Berlíně, nebo vlastní vilu na Smíchově. Křeslo bylo původně součástí brutalistické budovy a umístěno v hotelovém lobby. 

 

Židle z Československé ambasády ve Stockholmu, návrh Jan Bočan

Polstrovaná židle z ohýbaného dřeva podle návrhu Jana Bočana pro Československou ambasádu ve Stockholmu vyrobena Dřevopodnikem Holešov. Jedná se o brutalistickou budovu s unikátním interiérem, na kterém Jan Bočán spolupracoval s mnoha dalšími významnými autory. Židle byla součástí vybavení zasedací místností v budově.

Prototyp křesla TON, návrh Karel Prager

Dřevěné křeslo navržené v sedmdesátých letech architektem Karlem Pragerem. Karel Prager byl český architekt a je autorem několika jedinečných staveb jako například Nové scény Národního divadla, Komerční banky na Smíchově nebo budovy Federálního shromáždění. Architekturu chápal jako jedinečný celek spojením interiéru a exteriéru. Součástí jeho staveb bylo většinou i vytvoření samotného interiéru a unikátního nábytku.

 

SPOLUPRÁCE ARCHITEKTŮ S DESIGNÉRY

 

Další umělci z naší sbírky byli významnými designéry své doby, a proto jim byly zadávány nejprestižnější zakázky vybavení interiérů pro monumentální stavby v Československu i v zahraničí. Architekti si je zvolili do svých projektu, aby citlivě dotvořili jejich návrh – umělecké dílo. 

Jedním z nich je Olbram Zoubek, který se podílel společně s Evou Kmentovou na sochařské výzdobě interiéru již zaniklé kavárny U Zlatého hada v Praze. Olbram Zoubek do kavárny vytvořil sochu Evy a Hada a betonové profily pod křeslami. Eva Kmentová dvě bronzové stély, které byly umístěny v oknech. 

Mezi další umělce bezpochyby patří Zbyněk Hřivnáč, interiérový designér, který se podílel na výbavě několika budov nejen v Praze. Mezi nejznámější patří hotel Praha, budova Vodních staveb, nebo československé ambasády v Londýně a Washingtonu. Budova hotelu Praha byla výkladní skříní tehdejšího režimu, prestižním projektem, na který bylo použito nejlepších dostupných technologií, materiálů a vybavení hotelu bylo svěřeno nejlepším umělcům. Lustry navrhoval Ladislav Libeňský, stojací lampy Karel Volf a Štěpán Kotrba keramické obklady. Ukázky od většiny těchto umělců jsou zahrnuty v naší sbírce.

Pokud vás zajímá více o Zbyňku Hřivnáči a interiérovém designu, přečtěte si diplomovou práci od Adama Štecha.

 

 


Křeslo z kavárny U Zlatého hada v Praze, návrh Olbram Zoubek

Unikátní křeslo s betonovým podstavcem, který navrhl a vytvořil Olbram Zoubek do interiéru již zaniklé kavárny U Zlatého hada v Praze. Kavárna sídlila na rohu ulice Karlovy a Liliové od roku 1974 do devadesátých let, kdy byl celý interiér nenávratně zničen. Návrh interiéru vytvořili Ivo Loos a Jindřich Malátek, sochařsky se na něm podílel Olbram Zoubek s Evou Kmentovou.  

 

Kožené křeslo z hotelu Praha, návrh Zbyněk Hřivnáč

Kožená klubovka od architekta a designéra Zbyňka Hřivnáče, navržená v roce 1981 do brutalistního hotelu Praha postaveného na pražské Hanspaulce, kde poskytovala pohodlí zejména vzácným hostům komunistické strany z východního bloku. Hotel Praha byl v roce 2014 zbourán a zničeny byly i jeho unikátní interiéry plné československého designu. 

 

 

Křeslo z budovy Vodních staveb, návrh Zbyněk Hřivnáč 

Dřevěné křeslo s koženým potahem vyrobeno v osmdesátých letech podle návrhu Zbyňka Hřivnáče. Spolupracoval na návrzích několika významných interiéru, jako například Hotel Internacionál v Praze, hotel Praha, interiéry pro ČSA a československé ambasády v Londýně a Washingtonu. Jeden z jeho posledních komplexních projektů, byla realizace interiérů budovy ředitelství Vodních staveb. 

 

 

Křeslo z budovy Vodních staveb, návrh Zbyněk Hřivnáč

Dřevěné křeslo s koženým potahem vyrobeno v osmdesátých letech podle návrhu Zbyňka Hřivnáče. Spolupracoval na návrzích několika významných interiéru, jako například Hotel Internacionál v Praze, Hotel Praha, interiéry pro ČSA a československé ambasády v Londýně a Washingtonu. Jeden z jeho posledních komplexních projektů, byla realizace interiérů budovy ředitelství Vodních staveb. 

Podlahová lampa B1 Prominent pro hotel Praha, návrh Karel Volf

Podlahová lampa B1/15610 Prominent navržena v osmdesátých letech ak. mal. Karlem Volfem pro hotel Praha. Hotel Praha byl v době svého otevření (1981) jedno z nejluxusnějších ubytovací zařízení v Československu. Tato lampa vyrobena v podniku Osvětlovací sklo Valašské Meziříčí je jedním z mála předmětů, které se dochovaly po zbourání této jedinečné budovy v roce 2014. 

 


Lustr z hotelu Praha, návrh Stanislav Libenský

Skleněný lustr navržený Stanislavem Libenským v roce 1980 do brutalistního hotelu Praha. Stanislav Libenský velkou část svého života spolupracoval s Jaroslavou Brychtovou. Společně reprezentovali československou sklářskou tvorbu na Expu 58 v Bruselu a vytvořili monumentální objekty tzv. skleněné plastiky pro architekturu. Vytvořili vitráže oken do Svatováclavské kaple na Pražském hradě, nebo skleněný objekt Kontakt pro vestibul metra na Národní třídě. Pro hotel Praha vytvořili osvětlenou plastiku Vlys a skleněné lustry, které byly součástí několika prostorů v hotelu. 

 

 

AUTOR NEZNÁMÝ

 

Historie designu v Československu má stále plno prázdných míst. Jméno autora nebo designéra v této době nefungovalo na našem území jako značka, jak je tomu dnes. Mnoho návrhů má špatně přiřazeného autora, nebo autor vůbec není znám. Nejasného autora mají klubová křesla s konferenčním stolkem vyrobena pro studia Českého rozhlasu, odkazující tvarem na mikrofon. Do naší sbírky se dostaly i křesla z budovy muzea Fojtství Tatra Kopřivice, která byla součástí místní knihovny. A pouze výrobce známe u skleněné podlahové lampy z Osvětlovacího sklo Valašské Meziříčí.

 

 

Dřevěný stolek z budovy Českého Rozhlasu

Atypický konferenční stolek z šedesátých let, který patřil mezi vybavení studií Českého rozhlasu v Praze na Vinohradské ulici.


Dřevěné křeslo z Muzea Tatra Kopřivnice

Dřevěné křeslo z osmdesátých let, které bylo součástí původní knihovny Tatry ve Fojtství, dnešním muzeum Fojtství v Kopřivnici. Objekt byl v devadesátých letech rekonstruován a přestavěn na muzeum, kdy byl původní mobiliář, jehož součástí bylo toto křeslo, ztracen.

 

 


Skleněná podlahová lampa TYP OS - S 02/001

Skleněná stojací lampa navržena v šedesátých letech pro sklářskou společnost Osvětlovací sklo Valašské Meziříčí. Sklárny vznikly v roce 1854 a patřily k největším výrobcům osvětlovacího skla na území tehdejšího Rakouska-Uherska. Sklo bylo zhotoveno především z vrstveného skla.

 

 

Fotografie byly pořízeny v Polansky Gallery, kde se právě koná výstava Vladimira Houdka Polis.

Vladimír Houdek - Polis
Polansky Gallery
17. 2. 2022 – 30. 4. 2022
Kurátor Filip Šenk


Fotografie Dita Havránková a Damián Skořepa

NNV_70_web01

NNV_70_web02
NNV_70_web03
NNV_70_web04
NNV_70_web07
NNV_70_web08
NNV_70_web09
NNV_70_web10
NNV_70_web11